سخن سردبیر

سخن سردبیر

10.22091/jes.2024.2905

چکیده

سخن سردبیر
 
دانشگاه قم در توجه و اقبال به اندیشه‌ورزی اخلاقی و ‌آموزش فلسفه اخلاق پیشگام و پیش‌رو بوده است. نزدیک به بیست سال از ایده اولیهٔ تشکیل «گروه فلسفه اخلاق» در دانشگاه قم می‌گذرد؛ هرچند ارائهٔ فلسفه اخلاق به عنوان یک واحد درسی در رشته‌های فلسفه و الهیات قدمتی دیرینه داشت، اما رشته‌ای که به صورت خاص به فلسفهٔ اخلاق بپردازد وجود نداشت. نخستین‌بار در سال 138۴ در دانشگاه قم رشته‌ای با عنوان «اخلاق» با دو گرایش «اخلاق اسلامی» و «فلسفه اخلاق» طراحی و راه‌اندازی شد و در سال 1388 نیز دورهٔ دکتری «فلسفه اخلاق» تأسیس شد.
خداوند متعال را سپاسگزاریم که فارغ‌التحصیلان گروه اخلاق در مقاطع مختلف و گرایش‌های مختلف نقش مهمی در بسط مطالعات اخلاقی و نیز آموزش فلسفه اخلاق داشته و دارند. امید و آرزوی ما شکوفایی اندیشه‌ورزی فلسفی و اخلاقی در سرزمینی است که روزگاری فیلسوفان فرهیخته و حکیمانی همچون ابو نصر فارابی، ابن ‌سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا نام آن را در دفتر تاریخ خِرَدورزی ثبت و درج کردند. این البته صرفاً آرزو‌اندیشی نیست؛ زیرا شواهد زیادی از بسط و گسترش خِرَدورزی فلسفی و اخلاقی به ویژه در میان نسل جوان ایران دیده می شود و امید می‌رود که شرایط مناسب‌تری برای این اندیشه‌ورزی فراهم شود و پژوهشگران ایرانی بتوانند ضمن تعامل با اندیشمندان خارج از ایران و بهره‌مندی از دستاوردهای فکری آنها، حاصل خِرَدورزی خود را در معرض نقد آنها قرار دهند.
اینک و به فضلِ الهی، نخستین شماره از فصلنامهٔ مطالعات اخلاقی تقدیم نگاه نیک‌بین و نکته‌سنج اندیشمندان اخلاق‌پژوه می‌شود، با این امید که فضای نظریه‌پردازی، گفت‌و‌گو و تضارب آرا میان عالمان و پژوهندگان حوزهٔ اخلاق بیش از پیش فراهم و تقویت شود.
هیأت تحریریهٔ فصلنامهٔ مطالعات اخلاقی ، در همین راستا و با افتخار، پذیرای پژوهش‌های نوآورانهٔ اخلاق‌پژوهان در زمینه‌های مرتبط با حوزهٔ اخلاق و از جمله موضوعات زیر است:
۱. نقد و تحلیل رویکردها، انگاره‌ها و نظریه‌های نوپدید در ‌حوزهٔ فلسفۀ اخلاق؛ ۲. وجودشناسی و معرفت‌شناسی اخلاق، معناشناسی و دلالت‌شناسی مفاهیم و گزاره‌های اخلاقی؛ ۳. بررسی و نقد نظریه‌های کلاسیک و نوپدید ناظر به معیار ارزش اخلاقی؛ ۴. روان‌شناسی اخلاق، جامعه‌شناسی اخلاق، و پدیدارشناسی اخلاق؛ ۵. واکاوی مسائل و معضلات نوپدید در حوزه اخلاق کاربردی و اخلاق حرفه‌ای؛ ۶. تبیین و ترسیم رابطه اخلاق با دین، فقه، هنر، حقوق، اقتصاد، سیاست، و …؛ ۷. تبیین روشمند و عالمانه مبانی و آموزه‌های اخلاقی اسلام؛
 
شایان ذکر است، مقالات ناظر به بررسی و نقد نظریه‌ها و نوآوری‌های فیلسوفانِ اخلاق مسلمان و همچنین نقد عالمانهٔ مقالات منتشر شده و یا کتب نونگاشته در حوزهٔ اخلاق، نیز در چاپ و انتشار در اولویت خواهند بود و در شماره‌های آینده، بخش ویژه‌ای به این موضوع اختصاص خواهد یافت.
 بنا داریم پس از شکل‌گیری ساختار اولیهٔ مجله دست‌کم یک شماره از مجله را در هر سال به زبان انگلیسی منتشر کنیم تا هم زمینهٔ نشر مقالات دیگران را فراهم آوریم و هم نتایج پژوهش خود را به زبان انگلیسی در معرض دید و داوری دیگر اخلاق‌پژوهان قرار دهیم.
 
 
وَمَا توفیقی إِلَّا بِاللَّهِ
عَلَیْهِ توکّلتُ وَإِلَیْهِ اُنیبُ
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

.