فهرست منابع
ابن سینا، حسین بن عبداللّه. (2007). احوال النفس؛ رسالة فی النفس و بقائها و معادها (مقدمه و تحقیق: فواد الاهوانى). بیروت: دار بابلیون.
ابن مسکویه، احمد بن محمد. (1426ق). تهذیب الأخلاق و تطهیر الأعراق. تهران: طلیعة النور.
ابن سینا، حسین بن عبداللّه. (1326ق). تسع رسائل فی الحکمة و الطبیعیات. بیروت: دار العرب.
ابن سینا، حسین بن عبداللّه. (1363). المبدأ و المعاد. قم. مؤسسه مطالعات اسلامی.
ابن سینا، حسین بن عبداللّه. (1375). النفس من کتاب الشفاء. بیروت: مکتب الإعلام الإسلامی.
ابن سینا، حسین بن عبداللّه. (1400). رسالة فى السعادة و الحجج العشرة على أن النفس الانسانیة جوهر. قم: انتشارات بیدار.
ابن سینا، حسین بن عبداللّه. (1404 الف). التعلیقات (تحقیق: عبد الرحمن بدوى). قم: مکتب الإعلام الإسلامی.
ابن سینا، حسین بن عبداللّه. (1404 ب). الشفاء (الإلهیات). قم: کتابخانه آیة اللّه مرعشی نجفی.
ابن سینا، حسین بن عبداللّه. (1405). الشفاء (الطبیعیات). (ج 1). قم: کتابخانه آیة اللّه مرعشی نجفی.
ارسطو (1369). درباره نفس (ترجمه: محمدحسن لطفی تبریزی، چاپ سوم). تهران: انتشارات حکمت.
ارسطو (1385). اخلاق نیکوماخوسی. (ترجمه: محمدحسن لطفی تبریزی، چاپ دوم). تهران: طرح نو.
ارسطو (1399). متافیزیک (مابعد الطبیعة). (ترجمه: محمدحسن لطفی تبریزی). تهران: طرح نو.
بهارنژاد، زکریا (1402). جُستاری در بارۀ چیستی کمال از منظر ابن سینا و نسبت آن با خیر، فضیلت و سعادت. جُستارهایی در فلسفه و کلام، 55 (1)، 117۔138. https://doi.org/10.22067/epk.2023.80078.1194
جوادی، محسن. (1378). نظریه سعادت در فلسفه ارسطو [رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس].
حکمت، نصراللّه. (1389). متافیزیک ابن سینا. تهران: انتشارات الهام.
خادمی، عین اللّه. (1388). راههای کسب سعادت از منظر ابن سینا. اندیشه نوین دینی، 5 (19)، 9۔42.
خادمی، عین اللّه. (1389). راههای کسب سعادت از دیدگاه فارابی. پژوهشهای اخلاقی، 1 (1)، 47۔70.
دوستان، مهدی؛ هوشنگی، حسین. (1402). بازخوانی انتقادی مؤلفههای سعادت در نظریه ارسطو. تأملات اخلاقی، 4 (4)، 135۔165. https://doi.org/10.30470/ER.2023.2002762.1218
دوستان، مهدی؛ هوشنگی، حسین. (1403). بازشناسی نسبت میان مؤلفههای سعادت در فلسفه ملاصدرا (با تأکید بر ثمرات آن در حلّ تعارضات عملی)، دو فصلنامه حکمت صدرایی.
سعیدی مهر، محمد؛ ملاحسنی، فاطمه. (1395). سعادت از نظر ابن سینا؛ غایت جامع یا غالب. حکمت سینوی، 20 (55)، 81۔96. https://doi.org/10.30497/AP.2016.61214
سهروردی، یحیی بن حبش (شیخ شهاب الدین سهروردی). (1372). حکمة الإشراق (در مجموعه مصنفات، ج 2). موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شریفی، حسامالدین؛ برادران مظفری، منصوره (1399). شواهدی بر برهانی بودن حکمت عملی از نظر فارابی و ابن سینا. هستی و شناخت، 7 (2)، 201۔223. https://doi.org/10.22096/ek.2022.528069.1344
شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا). (1354). المبدأ و المعاد. تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا). (1360). الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة (چاپ دوم). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا). (1363). مفاتیح الغیب. موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا). (1366). شرح اصول الکافی(جلد 1 و 2). موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا). (1981). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة (چاپ سوم، ج 1، 2، 6، 8، 9). دار أحیاء التراث العربی.
عباسی حسینآبادی، حسن. (1396). مفهوم کمال در علم النفس ارسطو. حکمت معاصر، 8 (3)، 55۔71. https://doi.org/10.30465/cw.2017.2827
عباسی حسینآبادی، حسن؛ کاکایی، مستانه. (1397). بررسی جایگاه انرگیا و انتلخیا در اندیشه ارسطو. تأملات فلسفی، 8 (20)، 145۔170. https://doi.org/10.30470/phm.2018.32198
فارابی، ابونصر محمد بن محمد. (1405). الفصول المنتزعة. (چاپ دوم). تهران: مکتبة الزهراء.
فارابی، ابونصر محمد بن محمد. (1995). آراء أهل المدینة الفاضلة و مضادّاتها. بیروت: مکتبة الهلال.
فرانکنا، ویلیام. کی. (1376). فلسفه اخلاق. (ترجمه: هادی صادقی). قم: مؤسسه فرهنگی طه.
مازلو، آبراهام. (1372). انگیزش و شخصیت. (ترجمه: احمد رضوانی). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
محمدرضایی، محمد؛ الیاسی، محمد قاسم. (1387). سعادت حقیقی از دیدگاه ملاصدرا. آینه معرفت، 6 (16)، 77۔106.
مطهری، مرتضی. (1385). مقدمهای بر جهانبینی اسلامی: وحی و نبوت (چاپ هفدهم). تهران: انتشارات صدرا.
References
Achtenberg, D. (1989). The role of ergon argument in Aristotle’s Nicomachean ethics. Ancient Philosophy, 9(1), 37-47. https://doi.org/10.5840/ancientphil19899124.
Ackrill, J. L. (1980). Aristotle on eudaimonia. In A. Rorty (Ed.), Essays on Aristotle’s Ethics (pp. 15-34). University of California Press.
Aristotle. (2004). Rhetoric (Translated: W. R. Roberts). Dover Publications.
Blair, G. A. (1967). The meaning of energeia and entelecheia in Aristotle. International Philosophical Quarterly, 7(1), 101-117. https://doi.org/10.5840/ipq19677110.
Hardie, W. F. R. (1965). The final good in Aristotle's ethics. Philosophy, 40(154), 277-295. https://doi.org/10.1017/s0031819100069709.
Irvin, T. (1991). The structure of Aristotelian happiness: Aristotle on the human good. Ethics, 101(2), 382-391. https://doi.org/10.1086/293295.
Kenny, A. (1992). Aristotle on the perfect life. Oxford.
Keyt, D. (1978). Intellectualism in Aristotle. In J. P. Anton & A. Preus (Ed.), Essays in Ancient Greek Philosophy (Vol. 2, pp. 364-387). State University of New York Press.
Kraut, R. (1989). Aristotle on the human good. Princeton University.
Lagerlund, H. (2007). Studies in the history of philosophy of mind. Springer.
Nagel, T. (1980). Aristotle on eudaimonia. In A. Rorty (Ed.), Essays on Aristotle's Ethics (pp. 7-14). University of California Press.
Nussbaum, M. C. (1993). Non-relative virtues: An Aristotelian approach. In M. C. Nussbaum & A. Sen (Ed.), The Quality of Life. Oxford University Press.
Patterson, C. H. (1985). The therapeutic relationship: Foundations for an eclectic psychotherapy. Brooks/Cole Pubs.
Plato. (2015). Republic. Andesite Press.